مدیرعامل شرکتهای تعاونی حملونقل بار در گفتوگو با فارس تشریح کرد
چالشهای شرکتمحوری در حمل کالا/ حذف دلالی با راهاندازی سالن اعلام بار
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان جادهای با بیان اینکه برخی شرکتها به دنبال خرید کامیون و جذب راننده نیستند، شرکتمحوری را با این شرایط بیمعنا دانست و گفت: راهاندازی سالن اعلام بار موجب حذف دلالی و رشوه میشود.
چالشهای شرکتمحوری در حمل کالا/ حذف دلالی با راهاندازی سالن اعلام بار
محمد خانبلوکی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای سراسر کشور در محور حمل بار فعالیت میکنند. وی افزود: مجموعه حمل و نقل در این بخش بالغ بر 600 هزار راننده و 360 هزار دستگاه ناوگان کامیونی جادهای و حدود 80 هزار دستگاه ناوگان کامیونی درونشهری دارد.
* شرکتمحوری ناوگان کامیونی با قوانین موجود عملیاتی نمیشود
مدیرعامل شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار کشور درباره خودمالکی و ساماندهی ناوگان در قالب شرکتهای تعاونی حمل بار در قالب شرکتمحوری اظهار داشت: تنها شرکتهایی که به صورت خودمالک فعالیت میکنند، تعاونیها هستند، در این شرکتهای تعاونی هر عضو باید مالک حداقل سه دانگ کامیون باشد.
خانبلوکی افزود: در این شرایط اقتصادی و قیمت بالای کامیون، شرکتهای حمل و نقلی به هیچ عنوان حاضر به خرید کامیون نیستند زیرا فعلاً با در اختیار داشتن یک اتاق اجارهای، کمیسیون خود را پیشاپیش دریافت میکنند.
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای سراسر کشور با تأکید بر اینکه شرکتمحوری ناوگان کامیونی با قوانین موجود عملیاتی نمیشود، تصریح کرد: طبق قانون یک شرکت باید حداقل چهار الی پنج میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد و اقدام به خرید کامیون کند و سپس راننده استخدام کرده و هر راننده طبق قانون هشت ساعت در روز برای ناوگان شرکت رانندگی کند بنابراین هیچ شرکتی این همه هزینه را بر دوش خود قرار نمیدهد.
* شرکتها به دنبال سود بیشترند/ دلالبازی در بخش حمل و نقل زیاد است
خانبلوکی ادامه داد: برخی شرکتها به هیچ عنوان حاضر به تهیه ناوگان نیستند و پولهای خود را در جایی دیگر که سودده باشد هزینه میکنند، یعنی شرکت آنقدر درآمد غیرقانونی دارد که برای گرفتن یک امتیاز هزار نفر را واسطه میکند، زیرا این کار برای آنها باصرفه است.
مدیرعامل شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار کشور افزود: یک شرکت، یک اتاق اجارهای، دو خط تلفن و یک کارمند دارد، اما در ازای یک بارنامه حدود 100 هزار تومان دریافت میکند و فقط از محل بارنامه، روزانه حدود دو میلیون تومان درآمد دارد، به همین دلیل دلالبازی در بخش حمل و نقل بسیار فراوان است.
* در سیستم شرکتمحوری راننده فقط روزی 8 ساعت رانندگی میکند
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای سراسر کشور ادامه داد: اما راننده که کل سرمایه زندگی خود را به یک کامیون تبدیل کرده، هم رانندگی میکند و هم سرمایه خود را در میان گذاشته و دراختیار شرکت قرار داده است.
وی اضافه کرد: وقتی کامیون به راحتی در اختیار شرکت بوده و کمیسیون نیز پیشاپیش دریافت میشود، دیگر آن شرکت نیازی نمیبیند ناوگان خریداری کند؛ در حالی که در همه جای دنیا راننده تأمین اجتماعی میشود و پس از استخدام، هشت ساعت در روز رانندگی میکند.
مدیرعامل شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار کشور افزود: در واقع مثل همه کشورها راننده باید شب قبل خواب کامل داشته و صبح زود مهیا بود و ماشین آماده به استارت و با بار تکمیل را تحویل بگیرد، سپس هشت ساعت رانندگی کند و بعد کامیون را تحویل راننده دوم دهد.
* دغدغههای ذهنی رانندگان باید کاهش یابد/ بیمه رانندگان کامل نیست
خانبلوکی تأکید کرد: این منطقی نیست و دلیلی ندارد که یک راننده در ماه 25 روز در جادهها رانندگی کند و از خانواده خود دور باشد.
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای سراسر کشور افزود: همین دوری از خانواده، نگرانیهای پرداخت اقساط طولانیمدت و پرسود کامیون، 24 ساعته رانندگی کردن و تورم موجود، موجب بروز تصادفات رانندگی میشود.
خانبلوکی اظهار داشت: هماکنون رانندهها 20 ساعت در روز رانندگی میکنند، زیرا بابت اقساط کامیونهاشان بدهکار هستند و این معضل گریبانگیر اغلب رانندهها است.
مدیرعامل شرکتهای تعاونی حمل و نقل بار کشور تصریح کرد: شرکتها رانندهها را استخدام نمیکنند و هیچ تأمین مالی برای آنها ندارند، به همین دلیل است که رانندهها بیشتر مایل هستند زیرمجموعه شرکتی نباشند.
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای سراسر کشور با تأکید بر اینکه اجحاف سنگینی در حق رانندهها شده است، تأکید کرد: انتظار از دولت بعدی این است که قانون شرکتها را عوض کند، بیمه رانندگان به سمت 100 درصد افزایش یابد، تأمین اجتماعی آنها قوی باشد و بیمه تکمیلی آنها نیز حمایت کافی را داشته باشد تا راننده در جاده دغدغه خانواده، درمان و هزینههای بیماری را نداشته باشد.
* راهاندازی سالن اعلام بار منسجم، دلالی و رشوه را از بین میبرد
خانبلوکی با تأکید بر اینکه دولت بعدی باید این موضوع را کنترل کند، یادآور شد: باید سالنهای اعلام بار وجود داشته باشد و بار کارخانه مستقیم وارد سالن بار شده و توسط کامیون جابهجا شود، اما هماکنون شرکت حمل و نقلی برای اینکه بار یک کارخانه را خود جابهجا کند، برای هر بار، 30 تا 40 هزار تومان رشوه پرداخت میکند.
رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای سراسر کشور تصریح کرد: در سالن اعلام بار منسجم، دلالیها از بین میرود و بارها عادلانه بین همه شرکتها تقسیم میشود.
انتهای پیام/ح
برگرفته از: خبرگزاری فارس